Rabu, 21 April 2010

SIFAT MANUSIA MENURUT AL QURAN

Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 204-205:

Maksudnya: “Dan di antara manusia ada orang yang tutur katanya mengenai hal kehidupan dunia, menyebabkan engkau tertarik hati (mendengarnya), dan ia (bersumpah) bahwa Allah menjadi saksi atas apa yang ada dalam hatinya, padahal ia adalah orang yang sangat-sangat keras permusuhannya. Dan apabila ia berpaling, berjalanlah ia di bumi, untuk melakukan kerosakan padanya, dan membinasakan tanam-tanaman dan keturunan (binatang ternak dan manusia); sedang Allah tidak suka kepada kerosakan.”

Sifat 1: Manis di mulut tetapi racun berbisa di hati.Pandai berkata-kata dan mempunyai daya tarikan yang kuat. Dianggap baik hati, jujur dan mementjngkan masyarakat. hakikatnya ia adalah "Telunjuk lurus kelingking berkait".

Sifat 2: Perosak masyarakat. Akan melakukan apa saja untuk merosakkan masyarakat. Iri hati melihat orang lain berjaya atau senang. Gemar menyalahkan orang, mencaci dan mencela, mengumlat dan memfitnah. Hadith Rasulullah saw yang diriwaytkan oleh at Thobaroni berbunyi " Janganlah kamu mencaci maki para pemimpin. Doakanlah kebaikan untuk mereka kerana sesungguhnya kebaikan mereka membawa kebaikan untuk kamu juga”

Sifat 3: Tak boleh ditegur dan tak boleh menerima kritikan. Sentiasa berasa benar dan tidak bersalah. Gemar mengguna orang lain sebagai " kambing hitam ". Tidak mahu membetulkan kesilapan diri malah menjadi angkuh, sombong dan bongkak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan