Sabtu, 29 Julai 2017

Lembaga Tabung Haji Bila Lagi????

Sekarang dah tiba musim menunaikan Ibadah Haji. Maka ramailah yang bergembira malah ada juga yang bermuram durja. Mereka yang mendapat panggilan untuk menunaikan fardhu haji tahun ini akan tersenyum lebar dan bergembira tak terhingga. Ada juga yang rasa gelisah dan tak yakin untuk mengerjakan ibadah haji. Mungkin kerana tak bersedia katanya. Tak sangka pula dapat giliran. Ada yang menintis air mata kerana talah bertahun-tahun mengunggu giliran sehinggakan usia dah lanjut dan kesihatan pun dah tak berapa mengizinkan. Ada juga yang terpaksa menolak panggilan berkenaan kerana keuzuran. Bertahun menunggu giliran tak dapat dapat. Akhirnya bila dah dapat kesihatan pula tak mengizinkan. Begitulah keadaannya para jemaah menunggu giliran. Apabila ditanya dikatakan belum ada rezeki, belum diizinkan Allah atau belum mendapat seruan serta jemputan dari Allah. Tidak dinafikan bahawa segal-galanya adalah ketentuan Allah. Bukankah kita yang mentadbirkan urusan pemilihan untuk giliran menunaikan ibadah haji? Bukankah kita yang memilih para jemaah berdasarkan faktor pendaftaran, usia dan kecukupan wang dalam simpanan? Mengapa tidak kita pilih mereka yang telah memenuhi faktor-faktor tersebut. Mengapa kita tidak utamakan faktor usia. Mengapa mesti tarikh pendaftaran menjadi ukuran utama. Ramai yang beranggapan bahawa apabila dah membuka akaun dalam Tabung Haji pendaftaran adalah secara automatik setelah simpanan mencukupi RM1500. Maka ramailah yang lambat mendaftar untuk menunaikan ibadah haji. Mengapa tidak dijadikan dasar bahawa mereka yang telaj mencukupi simpanan sebanyak RM10,00.00 secara automatik telah layak untuk menunaikan ibadah haji tanpa perlu membuat pendaftaran untuk menunaikan ibadah haji.


Bukankah lebih baik faktor usia dan kecukupan simpanan diberi keutamaan. Mengapa pula rayuan hanya diberi layanan bagi mereka yang akan mendapat giliran pada tahun berikutnya selepas tahun semasa. Apa guna mereka ini diberi keutamaan sedang mereka dah tentu akan mendapat giliran pada tahun berikutnya. Bukankah lebih baik rayuan diambil kira bagi mereka yang dah cukup simpanan dan usia dah lanjut. Terutama sekali mereka yang dah menjangkau usia 50an ke atas. Ramai yang berancang untuk menunaikan ibadah haji setelah bersara sama ada pada usia 56 atau 60. Malangnya harapan dan rancangan mereka ini tiggal sebagai harapan impian sahaja. Cuba bayangkan bertapa sukarnya mereka yang dah terlalu lanjut usia yang telah mendapat giliran menunaikan ibadah haji, Ada dikalangan mereka ini yang memerlukan penjagaan dan rawatan semasa. Pernah berlaku jemaah yang uzur yang telah meninggal dunia sebaik sahaja sampai ke maktab penginapan di Mekkah. Ada pula yang berkerusi roda kerana dah tak mampu nak berjalan. Ada juga yang bertongkat dan lambat pergerakkan mereka. Bayangkan keadaan mereka ini dalam kesesakan jemaah yang menjangkau jutaan di sana. Apa yang menghairankan ramai juga yang terpilih adalah dikalangan mereka yang berusia dalam lingkungan 30an hingga 40an. Alangkah lebih baik jika tempat mereka ini diberi kepada mereka yang berusia 50an ke atas.


Bagi mereka yang ingin mengerjakan ibadah haji buat kali kedua dan selebihnya eloklah mengikuti kuota yang telah diberi kepada syarikat swata melalui pakej-pakej yang disediakan. Kemampuan menunaikan ibadah haji buat kali kedua bermakna mereka ini mempunyai kewangan untuk mengikuti pakej yang bernilai di antara RM45K hingga RM220K seorang. Tak perlulah mereka ini diberi giliran bersama-sama kumpulan Muasasah yang telah bersusah payah menyimpan bertahun-tahun lamanya. Bagi mereka yang berkerja sama ada di sektor swasta atau kerajaan menabung untuk menunaikan ibadah haji tidaklah menjadi keberatan kerana telah disediakan kemudahan potongan gaji bulanan. Apa yang menyedihkan adalah mereka yang bertani, nelayan ataupun berkerja kampung. Mereka ini akan menabung ikut ada atau tidaknya lebih belanja dari hasil dapatan kerja mereka sebagaimana yang disebut tadi. Adakalanya dapat simpan lebih, adakalanya tak dapat simpan. Bayangkan harapan mereka ini. Usia semakin meningkat. Apabila simpanan dah mencukupi usia pun dah menjangkau 50an. Untuk menyimpan sebanyak RM15K (Harga semasa termasuk duit poket) seorang ia akan mengambil masa selama 10 tahun jika simpanan yang dibuat adalah sebanyak RM125 sebulan. Ini bermakna setiap pasangan suami isteri memerlukan simpanan sebanyak RM250 sebulan bagi tempuh 10 tahun. Mampukah para petani dan orang kampung membuat tabungan sebanyak RM250 sebulan dengan hasil pendapatan yang tak menentu. Sudah tentulah mereka memerlukan masa yang lebih lama untuk menyimpan sebanyak RM30K. Jika mereka mula menabung mulai usia 30an, maka pada usia 50an wang tabungan untuk menunaikan ibadah haji sudah mencukupi. Bagaimana pula jika 20 tahun ke hadapan kos untuk menunaikan ibadah haji telah meningkat sekali ganda. Sudah tentulah jumlah simpanan yang ada hanya mencukupi untuk seorang sahaja. Subhanallah. Sedihnya apabila memikirkan keadaan berikut.

Wahai pegawai-pegawai dan pihak atasan Lembaga Urusan Tabung Haji cuba-cuba lah bayangkan senario berikut. Fikir-fikirkanlah mereka yang kebanyakkannya berpendapatan rendah atau berpendapat tak menentu ini. Jangan hanya nampak mereka yang bermakan gaji sama ada di sektor swasta atau kerajaan. Ya Allah Yang Rahman Ya Karim, Bukalah hati mereka-mereka ini untuk memberi pertimbangan ke atas apa yang telah dikemukakan di atas. Aaamiiin, Aaamiiin Ya Rabbilalamin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan