Selasa, 22 Disember 2020

Bergerak Maju melalui Ketidaktentuan dan Kepastian -2

Peralihan adalah kunci kepada dimensi baru dalam hidup manusia. Desakan terhadap apa yang sepatutnya berlaku adalah penyebab kesakitan / keperitan dalam hidup. Kekurangan sikap perihatin  serta  kesedaran merupakan punca kegagalan. Ketidakpastian dan ketidaktentuan adalah kuasa besar yang akan memecah perisai tabii dan mendedahkan kita kepada pelbagai pilihan baru, penebusan dan pertumbuhan.  Perubahan adalah cara kita menemui diri kita yang hebat daripada apa yang kita sedari. Kita perlu ubah kelemahan, kekecewaan dan buangkan segala sifat negatif jika kita ingin menjadi lebih baik dari apa yang sedia ada.

Dalam menghadapi kesusahan dan cabaran, kita biasa merasai keadaan tidak tentu arah, kecewa, takut dan mengeluh tak kesudahan. Ketika berada dalam keadaan stress yang amat tinggi kita mula menyerahkan diri kita kepada Tuhan. Merayu dan memohon pertolongan, bantuan serta petunjuk untuk menghadapi segala kesusahan dan kerintangan. Cubaan untuk mengeluarkan diri dari keperitan akan membawa kita kepada keperitan yang lebih berat. Mencari penyelesaian kepada keperitan itu akan  membawa kita kepada berbagai andaian yang akan menyakitkan.

Mencari langkah seterusnya dalam penyelesaian tidak semestinya merupakan sesuatu tindakan yang besar. Perubahan boleh dilakukan dengan melepaskan tabii lama, menghadkan pemikiran dan kepercayaan kita adalah beberapa kemungkinan. Melangkah ke alam baru yang penuh dengan berbagai ketidaktentuan atau kepastian amatlah mencabar sekali. Berhadapan dengan keidaktentuan amatlah membimbangkan serta menakutkan. Perubahan yang nyata tidak akan berlaku melalui hafalan, kebangkitan, penyusunan semula kefahaman dan kebolehan kita semata-mata. Melakukan perubahan tidak bermakna ianya satu kegagalan tetapi ia bermaksud kita sedang meninggalkan yang lama untuk menuju ke arah yang baru. Kita mencuba yang baru serta memikir dengan pemikiran yang baru. Kita sedang menuju ke arah sesuatu destinasi yang masih belum jelas. Seolah-olahnya ia bukan hak kita. 

Perubahan mungkin sesuatu yang menakutkan tetapi jangan tertipu dengan bentuknya. Ia adalah sesuatu yang liar dan menguntungkan yang akan menghampiri kita. Adalah satu perkara biasa jika kita merasai bahawa kita tidak mengetahui apa yang sedang berlaku. Kita tak mampu mengawal kreativiti, pembaharuan dan evolusi dalam perubahan hidup kita. Apabila kita berhenti menyekat kemahuan kita, kita telah menamatkan apa yang tak dapat dijelaskan serta kebaikan yang sedang menunggu kita.

Kemahuan hati biasanya begini. Ia menentang logik. Dengan mengikut apa yang kita benar-benar ingini, ia akan membawa kita kepada kuasa rohani yang redikal. Jawapannya ada pada diri kita, tetapi kita tidak dapat melihat bagaimana ia boleh berlaku. Diri kita yang kerap mengikut gerak hati untuk mengetahui kebenaran juga tahu cara untuk mentafsirkan kebenaran itu kepada satu kenyataan atau realiti. Apabila kita tahu apa yang benar-benar kita mahu, barulah kita nampak arah yang hendak dituju. Ketidakpastian itu mampu membawa kita ke arah kejayaan dan kemajuan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan