Selasa, 10 Januari 2012

Adap Berpakaian, Makan dan Minum

Adap berpakaian, makan dan minum bagi umat Islam telah dinyatakan dengan jelas oleh Allah swt di dalam Al Quran menerusi Surah Al A'Raaf ayat 31 hingga 32. Di dalam ayat 31 Allah telah berfirman yang bermaksud " Hai anak Adam, pakailah pakaian mu yang indah di setiap (memasuki masjid)*, makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan**. Sesungguhnya Allah tidak tidak menyukai orang-orang yang berlebihan."

*Kita disarankan agar sentiasa berpakaian kemas, bersih dan cantik terutama sekali ketika kita mengerjakan ibadah. Ketika mengerjakan solat kita mengadapkan diri kita kehaderat Allah swt menyerah dan memohon keampunan dari NYA. Maka adalah wajar sekali kita sentiasa berpakaian kemas, bersih dan sopan ketika itu. Kita juga patut elakkan untuk berlebihan dalan mengenakan pakaian. Cukuplah sekadar bersih, kemas dan mematuhi syariat.

**Kita juga disarankan agar memakan dan meminum makanan dan minuman yang baik-baik,bersih dan halal. Sikap suka berlebih-lebihan adalah sesuatu yang tidak disukai Allah. Sikap suka makan atau minum melebihi dari keperluan tubuh kita adalah perbuatan yang zalim. Kita menzalimi tubuh kita dengan beban makanan yang berlebihan. Sudah tentulah tubuh kita tidak akan mampu untuk menghadzam makan yang berlebihan itu dengan baik dan sempurna. Makanlah mengikut kadar yang diperlukan oleh tubuh kita. Halal tidak bermakna kita boleh makan sebanyak mana yang kita nak. Makanlah mengikut keperluan sahaja.

Sama-samalah kita hayati dan amalkan perintah Allah swt agar kita akan ditempatkan bersama-sama mereka yang beruntung dan bertaqwa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan