Saya
ingin berbincang sedikit tentang pendidikan di negara kita. Mari kita lihat
kembali kepada asas pendidikan negara kita yang telah ditentukan di dalam
Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Apakah objektif
dan matlamat yang ingin dicapai melalui FPK dan DPK? Sejauh manakah FPK dan DPK
telah digunakan sebagai asas dan panduan untuk membuat lain-lain dasar dan
program ke arah mencapai segala objektif dan matlamat yang telah ditetapkan
dalam FPK dan DPK. Cuba kita sama-sama lihat apakah objektif dan matlamat itu.
Falsafah
Pendidikan Kebangsaan.
“Pendidikan
di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang
dan harmonis dari segi inteklek, rohani, emosi, dan jasmani berdasarkan kepada
kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat
Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan
diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan
negara”.
Visi
yang telah ditetapkan adalah untuk mewujudkan sekolah cemerlang dalam akademik,
kokurikulum dan sahsiah menjelang 2017. Sekarang kita dah pun melepasi sasaran
jangka masa visi tersebut. Apakah yang telah kita capai sehingga kini? Apa yang
telah kita capai pada pandangan saya adalah mewujudkan sekolah-sekolah
cermerlang dalam akademik. Kita sibuk mengejar ke arah menjadikan sekolah kita
cemerlang dalam akademik. Maka wujudlah budaya mengejar pencapaian dalam gred
“A”. Sekolah mula membuat perbandingan siapa yang berjaya menghasilkan
pencapaian 6 A atau 8 A yang terbanyak di daerah dan negeri masing-masing.
Bagaimana pula dengan kecemerlangan kokurikulum dan sahsiah? Adalah diingatkan
bahawa kecemerlangan dalam kokurikulum bukanlah semata-mata dalam bidang sukan.
Lain-lain aktiviti yang perlu dimajukan adalah dalam bidang atau aktiviti unit
beriniform serta aktiviti kemasyarakatan, berpersatuan dan juga dalam bidang
berpidato, syarahan dan debat. Kita bercita-cita untuk melahirkan warganegara
yang bukan sahaja mempunyai kepintaran dan kebijaksanaan malah kita juga mahu
warga kita adalah mereka yang cergas dalam lain-lain bidang seperti kerja-kerja
kebajikan, sukan dan kemasyarakatan.
Apa
yang saya dapat lihat di sekeliling kita buat masa kini, masyarakat kita
terlalu mementingkan diri, mengejar kemewahan dan status serta kedudukan dalam
masyarakat sehingga segala sifat perihatin dan kesedaran akan kesusahan orang
lain diketepikan. Yang penting hajat dan matlamat mereka tercapai. Ibu bapa
sibuk mengatur hidup anak-anak agar mereka cemerlang dalam pelajaran dan
berjaya melanjutkan pelajaran hingga ke peringkat yang paling tinggi. Mereka
mengharapkan agar anak-anak mereka akan satu hari nanti menjadi pegawai atasan
dalam kerajaan atau koperat. Kejayaan anak-anak mereka itu akan membuat mereka
rasa bangga dan dipandang tinggi oleh masyarakat. Maka wujudlah satu kelompok
masyarakat yang berlagak dan sombong. Mereka ini lupa akan asal usul mereka.
Mereka inilah yang akan memandang sepi serta rendah terhadap orang-orang miskin
dan susah. Kita jarang sekali nampak golongan ini bergaul dikalangan masyarakat
umum kerana mereka merasakan bahawa kedudukan mereka tidak setaraf dengan orang
lain. Budi bahasa dan sopan santun tidak ada dalam hidup mereka terhadap
masyarakat umum. Masyarakat umum yang lain tidak layak duduk semeja, makan
bersama malah bergaul bersama. Hakikatnya anak-anak yang dididik dan aturkan
oleh ibu bapa mereka sebegini kerap lupa diri malah juga akan mengabaikan orang
yang satu ketika dahulu bekerja keras dan bersusahpayah untuk memastikan mereka
berjaya dalam hidup. Anak ini tidak mempunyai masa untuk kedua-dua orang tua
mereka. Inilah hasil pendidikan berteraskan kecemerlangan dalam akademik
semata-mata. Media akan mengagung-agungkan kejayaan pelajar dan juga sekolah
yang mendapat bilangan “A” yang banyak. Sekolah yang menghasilkan keputusan
peratus lulus keseluruhan tidak dipedulikan malah tak pernah dipaparkan di
dalam media-cetak dan elektronik. Pada saya sekolah yang berjaya menghasilkan
peratus kelulusan keseluruhan yang tinggi adalah sekolah yang berjaya bukan
sekolah yang menghasilkan jumlah gred “A” yang terbanyak. Apa gunanya mendapat
pelajar yang keputusan cemerlang seramai 10% daripada jumlah calon peperiksaan
sedangkan peratus kelulusan keseluruhan hanyalah di antara 50% hingga 60%. Ke
mana pergainya lagi 40% pelajar yang gagal? Pernahkah kita bertanya mengapa
mereka ini gagal? Tidak. Biasanya kita akan dengar ungkapan seperti “Alah
budak-budak tu malas dan bodoh. Tu sebab mereka tak boleh lulus”. Habis jika
dah tahu mereka itu malas dan bodoh apakah tindakan kita? Biarkan saja. Ramai
anak-anak ini yang berjaya sebagai usahawan. Ramai yang dah menjadi kaya dan berjaya
dalam berbagai bidang. Penjual burger pun boleh mendapat pendapat sebanyak
RM200 bersih sehari. Ini bermakna pendapatan bersih mereka adalah RM6000
sebulan. Walaupun mereka ini tidak mempunyai pendidikan tinggi mereka tetap
mampu berjaya dalam hidup.
Kegagalan
untuk membangun dan mengukuhkan sahsiah, emosi dan rohani pelajar-pelajar kita
telah menghasilkan satu golongan yang mempunyai sahsiah diri yang sangat rendah
dan lemah. Pelajar yang dihasilkan hanyalah mereka yang boleh digelar sebagai
“ulat buku”. Mereka tidak mempu untuk berdikari dan tidak mempunyai kekuatan
serta jadi diri untuk berhadapan dengan cabaran hidup masa depan. Kita dapat
lihat ramai graduan keluaran universiti-universiti dalam negara menganggur
kononya tidak ada perkerjaan. Ramai yang bersikap untuk mencari kerja yang
sesuai dengan kelayakan akademik yang mereka ada. Bertani ataupun berniaga
bukanlah satu pilihan. Apa yang menjadi pilihan adalah jawatan pengurusan atau
pentadbiran yang memberi taraf pegawai serta duduk di dalam pejabat berhawa
dingin dengan bertali leher dan segak. Mengotorkan tangan dan berpanas serta
berpeluh mencari rezeki adalah tidak setaraf dengan ijazah yang dipegang. Inilah
hasil pendidikan yang mengutamakan kejayaan akademik semata-mata. Anak-anak
muda kita lemah dan malu untuk bekerja di mana sahaja. Bertani dan berniaga itu
rendah tarafnya. Kita kerap mendengar dialog seperti ini dikalangan ibu bapa
dan graduan-graduan muda. “Dia tu kerja jual ais krim aje?’ Belajar tinggi
tinggi akhirnya jual ais krim aje.” Begitu hina sekali usaha seorang anak muda
yang menjual ais krim buatan sendiri. Bila ditanya awak kerja apa, jawabnya
sebagai pegawai di sebuah syarikat dan dibayar gaji sebanyak RM2500 sebulan.
Tahukah bahawa si penjual ais krim buatan sendiri tadi mendapat pendapatan
sebanyak RM350 sehari hasil jualan ais krim.
Banyak tu. RM7000 sebulan. Jadi usahlah kita bangga dengan jawatan
tinggi yang kita sandang. Dengan RM2500 sebulan berapakah simpanan yang mampu
kita simpan sebulan berbanding dengan sipenjual ais krim tadi. Di sini, jati
diri, usaha, kegigihan dan kecekalan untuk maju adalah amat penting dalam
kejayaan hidup. Sikap ramah mesra dan murah hati juga faktor utama dalam
berniaga. Inilah ciri-ciri penting yang nak dicapai melalui Falsafah Pendidikan
Kebangsaan yang berpaksikan pembangunan sahsiah diri, emosi, rohani dan jasmani
selain dari akademik. Sama-samalah kita muhasabah diri kita sebagai pendidik
dan ibu bapa. Adakah kita telah berjaya mewujudkan masyarakat yang dihasratkan
oleh FPK.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan