Rabu, 23 Mei 2018

Harapan Tinggal Harapan

PRU 14 telah berlalu 14 hari yang lalu. Apa yang saya lihat sehingga ke hari ini tidak ada agenda lain yang diperjuangkan. Hanya mengorek dan mencungkil kesalahan-kesalahan yang telah dilakukan oleh kerajaan yang lalu. Nampak seolah-olah langsung tak ada kebaikan yang dilakukan untuk rakyat biasa. Pemimpin-pemimpin UMNO khasnya dijadikan buruan oleh pihak berkuasa sama ada PDRM maupun SPRM. Ia menunjukkan seolah-olah hanya pemimpin UMNO yang jahat. Hanya pemimpin UMNO yang korup. Bagaimana dengan lain-lain pemimpin dari MCA dan MIC ataupun dari PH? Senario hari ini menunjukkan seolah-olah mereka ini semuanya bersih dan baik. Jika benar hendak membersihkan kerajaan daripada amalan rasuah dan salah guna kuasa, maka mulalah dengan memastikan semua pemimpin dalam kerajaan sekarang adalah bersih dari unsur-unsur rasuah dan salah guna kuasa. Janganlah hanya memburu kerajaan lama. Kita perlu memberi contoh kepada rakyat jelata bahawa kita ini bersih daripada amalan rasuah dan salah guna kuasa. Barulah orang tak kata "KATA DULANG PAKU SEREPIH". Kita perlu buktikan dan tunjukkan kepada rakyat jelata bahawa kita ini bersih, jujur dan berwibawa. Saya percaya jika kerajaan baru sekarang menorak langkah untuk membersihkan anggota kabinet dan pegawai-pegawai kanan kerajaan yang dilantik adalah mereka yang benar-benar bersih barulah kita boleh rasa bangga bahawa kerajaan kita yang baru ini adalah yang terbaik.

Dulu janji macam-macam, sekarang terpaksa menjelaskan mengapa janji-janji itu tak dapat dilaksanakan dengan sepenuhnya. Rakyat jelata sudah terlalu mengharap dengan janji-janji itu. Jangan pula janji hanya tinggal HARAPAN. Saya faham, apa yang nak dilaksanakakan memerlukan masa yang agak lama. Janganlah sesuka hati kita umum itu dan ini sedangkan kajian belum dilakukan dari segi kemampuan kewangan. Mansuhkan itu dan ini memang sedap dikatakan tapi hakikatnya ia amat sukar untuk dilakukan. Nak hapuskan TOL berapakah implikasi kewangannya kepada negara? Dengan bayaran pampasannya dan kehilangan hasilnya. Apakah akan terjadi kepada beribu pekerja-pekerja PLUS, ELITE, KESAS, SILK, dan banyak lagi konsesi lebuhraya. Ke manakah mereka ini akan dihantar untuk menyara hidup? Jangan jadi macam pembatalan kontrak Jambatan Bengkok antara JB dan Singapura. Pampasan berjuta ringgit terpaksa dibayar kepada syarikta pembinaannya. Hari itu kata TOL nak dihapuskan. Hari ini pula kenyataan yang dikeluarkan adalah "Jumlah kadar TOL akan dikaji semua" Aik!! Kata nak hapuskan ni nak kaji kadarnya pulak. Aneh! PTPTN pula tak perlu dibayar balik selagi pendapatan belum mencecah RM4K. Masalah sangat ke nak bayar balik PTPTN yang kadarnya hanya di antara RM50 hingga RM1XX. Kereta baru boleh beli. Baju, kasut dan seluar berjenama yang harganya mencerah ratusan ringgit mampu dibeli. Tak kan lah PINJAMAN PTPTN tak mampu bayar. Jika kita orang Islam kita sedia maklum bahawa hutang MESTI DILUNASKAN. Tak mampu lunaskan lah seberapa yang mampu, SEDIKIT-SEDIKIT LAMA-LAMA JADI BUKIT. Yang penting diri kita bersih daripada dosa berhutang.

In Sya Allah akan saya sambung lagi.
Selamat berpuasa dan Hentikan kerja-kerja negatif. Moga-moga Allah SWT akan terima semua amalan kita di bulan bertuah ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan