Isnin, 25 April 2011

Kanak-Kanak Obes. Salah Siapa?

Isu yang sedang hangat dibincang oleh masyarakat kita sekarang adalah isu OBESITI (KEGEMUKAN) di kalangan kanak-kanak sekolah. Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengeluarkan pekeliling melarang jualan NASI LEMAK di sekolah-sekolah untuk mengelakkan kanak-kanak sekolah menjadi OBES. Benar kah Nasi Lemak adalah salah satu punca masalah obesiti di kalangan kanak-kanak sekolah. Adakah satu kajian yang khusus dibuat oleh mana-mana badan yang bertauliah mengenai kesan memakan Nasi Lemak di kalangan kanak-kanak sekolah? Rasanya takde. Kalau ye ada kenapa tak dilampirakan hasil kajian tersebut bersama dengan pekeliling berkenaan?

Akibat daripada larangan tersebut serba sedikit telah menjejaskan pendapatan pengusaha kantin sekolah. Cuba kita lihat senario ini secara waras dan menyeluruh. Kanak-kanak telah didedahkan kepada makanan yang berkalori tinggi sejak dari kecil lagi oleh ibu bapa. Apa tidaknya, dari umur seawal satu tahun atau dua tahun, ibu bapa dah ajar anak-anak mereka makan makanan "Fast Food" seperti Kentucky, Mc D, Burger King dan entah apa lagi. Tanpa disedari makanan tersebut adalah makanan berkalori tiggi. Kualiti hidup masa kini telah memberi lebih banyak pilihan makanan kepada anak-anak kita. Zaman kanak-kanak saya dulu, kami tidak mempunyai pilihan makanan yang begitu banyak. Apa yang ada hanyalah kuih muih tradisonal, nasi lemak, roti canai dan mee hoon goreng. Ha ah ye, Nasi Lemak juga! Tapi mengapa kami tak jadi Obes?

Ibu bapa yang berkerja terutama sekali di bandar tidak mempunyai masa untuk mengurus makanan anak-anak. Semuanya diserahkan kepada pembantu rumah. Entahlah, pada saya bukan tak ada masa tapi TAK PANDAI MENGURUS MASA SECARA BERKESAN. Akhirnya anak-anak ini terdedah dengan gaya hidup ringkas di mana apa yang di makan juga dari jenis yang ringkas tetapi tak berkhasiat dan berkalori tinggi. Salah satu iklan yang mengambarkan senario ini adalah iklan sebuah syarikat makanan ringan yang besar dan terkenal. Kanak-kanak masa kini jarang sekali dibawa untuk berekreasi atau beriadah. Masa kanak-kanak ini dihabiskan di hadap TV atau Komputer dengan video atau permainan video. Cara hidup yang tidak aktif ini akan mengakibatkan kadar metabolik kanak-kanak menjadi rendah. Lebihan makanan akan ditukar menjadi lemak di dalam tubuh. Kami dulu, mana ada semua tu. Mainan kami adalah, Guli, Kotak, Galah Panjang, "Polis & Thief" dan bermacam lagi permainan yang memerlukan pergerakan yang aktif. Apa tidaknya, kejar mengejar di antara satu sama lain. Pendek kata, berpeluh basah habis baju. Balik rumah kena marah sebab habis kotor baju. Seronok betul dulu.

Semasa saya berkhidmat dahulu, saya dapat lihat kanak-kanak yang hadir ke sekolah untuk mendaftar dalam Darjah Satu kebanyakkannya berbadan montel. Jadi sebelum mereka ini terdedah dengan Nasi Lemak di kantin sekolah mereka dah pun MONTEL. Janganlah pulak "Marahkan Nyamuk, Kelambu Dibakar". Itu kata orang tua-tua kita la. Apa yang saya perkatakan di atas adalah hanya pendapat saya. Takde pun buat apa-apa kajian saintifik. Yang penting kita dapat kongsi pendapat untuk difikirkan bersama-sama demi kebaikan kita semua. Insya Allah dalam catatan akan datang saya akan berbincang pula mengenai "Permainan Kanak-Kanak Masa Dulu".

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan