Jumaat, 22 April 2011

KITA NAK TAPI TAK NAK

Ha, hari ni nak cerita pulak tentang satu lagi sikap rakyat Malaysia secara umumnya. Saya tak kata yang semua orang kita macam ni, tapi ramai juga lah yang berperangai begini.

Kita nak ringkas, mudah, dan cepat. Apa saja urusan dan perbuatan yang kita buat, kita nak ringkas, mudah dan cepat. Akhirnya ia menjadi punca sikap mementingkan diri, kurang ajar dan sombong wujud di antara kita. Entahlah mungkin saya agak keterlaluan dengan mengatakan sedemikian. Tapi, cuba kita fikirkan sejenak dan buat penilaian serta keputusan.

Melintas jalanraya yang sibuk amat menggerunkan. Maklumlah dengan kenderaan yang lalu lalang dengan laju tanpa mempedulikan mereka yang berada disekeliling. Kita pun mula merungut dan menunding jari kepada sesiapa saja atas kesulitan kita. Akhirnya sebuah jejantas dibina untuk memudahkan kita melintas. Di setengah tempat sebuah lampu isyarat dipasang. Alangkah seronoknya kita. Kita sudah tidak lagi merasa susah untuk melintas jalanraya tersebut. Ramailah yang memuji pihak yang telah menyediakan kemudahan tersebut. Ye ke? Rasanya tak kot. Semasa pembinaan sedang dijalankan pun dah mula terdengar suara-suara sumbang mengenai kemudahan tersebut. Tinggi sangatlah, jauh sangat dari tempat nak melintaslah, lambat tukar kepada lampu hijaulah dan entah bermacam lagi. Akhirnya beratus ribu ringgit lah duit rakyat dibazirkan sebab jejantas dan lampu isyarat berkenaan tidak diguna oleh orang. Kita masih lebih berminat untuk melintas di mana saja kita suka asalkan kita tak perlu berjalan ke tempat lampu isyarat atau jejantas itu berada. "Lecehlah!" kata kita.

Ini yang dikatakan 'NAK TAPI TAK NAK' Kalau nak dibincang dengan panjang lebar banyak lagi contoh "Nak dan Tak Nak" ni. Bak kata Nabil "Lu Fikirlah Sendiri".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan