Khamis, 7 April 2011

KEPENTINGAN DIRI ATAU MEMENTINGKAN DIRI?

Setiap manusia akan menghadapi delima ini setiap masa. Apakah bezanya KEPENTINGAN DIRI SENDIRI dengan MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI? Entahlah bunyai macam serupa aje. Sekali pandang tak nampak apa-apa perbezaan pun. Dua-dua perkataan tersebut merujuk kepada DIRI SENDIRI. Jadi apa pulak masalahnya? Bagi saya kedua-dua sikap di atas mempunyai banyak perbezaan.

KEPENTINGAN DIRI SENDIRI: Adalah perkara-perkara yang berkaitan dengan keperluan hidup kita seharian. Makan minum, pakaian, rumah kediaman, kenderaan adalah kepentingan diri kita. Pendapatan kita akan kita gunakan untuk memenuhi segala keperluan yang merupakan satu kepentingan kepada kita. Apa yang kita lakukan adalah hanya untuk memastikan hidup kita lengkap dan selesa. Kita tidak akan melibatkan orang laian dalam hal memenuhi kepentingan diri kita.

MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI: Adalah perkara yang kita lakukan untuk memenuhi kehendak kita tanpa memikirkan kesan dan akibat tindakan kita ke atas orang lain. Kerapkali kita akan berhadapan dengan suasana dan keadaan di mana kita perlu mengambil keputusan dan membuat pertimbangan sama ada hendak bertindak demi untuk memenuhi kehendak kita TANPA memikirkan kesan dan akibat tindakan kita itu ke atas orang lain. Jika kita mengambil sikap MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI, sudah tentulah tindakan kita itu akan menyusahkan orang lain.

CONTOH SIKAP MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI:

1. Memotong barisan di persimpangan atau lampu isyarat. Perbuatan ini akan menyusahkan orang yang dah lama beratur terlebih awal dalam barisan.

2. Menukar arah tanpa memberi lampu isyarat dan dilakukan secara mengejut. Kereta belakang terpaksa mengelak atau menekan brek secara mengejut yang akan mengakibatkan kederaan belakang merempuh kereta depan.

3.Meletakan kenderaan di mana saja yang disukai tanpa memikirkan kesulitan pemandu lain yang terganggu laluan mereka akibat perbuatan kita.

4. Menolak sampah yang ada di dalam longkang ke arah rumah jiran. Yang penting longkang rumah kita bersih. Ada pula yang membuat sekatan di longkang supaya sampah dari jiran sebelah tak melalui longkang kita. Ini akan mengakibatkan longkang jiran kita tu tersumbat dan busuk.

5. Memasang radio atau tv dengan kuat sehinggakan mengganggu jiran kita. Yang penting bagi kita ialah kita dapat dengan muzik atau lihat tv dengan puas.

6. Terus berurusan dengan mana khidmat kaunter tanpa megambil nombor giliran. Kita buat macam kita seorang sahaja yang nak cepat. Kita seorang sahaja yang ada banyak hala penting nak dibereskan.

Begitulah tingkah laku manusia setiap hari. Yang difikirkan hanyalah DIRI DIA. Bukan salah untuk memikirkan dan mementingkan DIRI SENDIRI untuk memenuhi KEPENTINGAN DIRI, tapi janganlah sampai merampas dan menafikan KEPENTINGAN DAN HAK orang lain.

Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan