Isnin, 11 Mei 2020

Pendidikan Negara. Ke Mana Nak Dituju? Bhg. 2

Di sini saya ingin membandingkan beberapa sistem pendidikan dari beberapa buah negara di seluruh dunia. Mungkin dari sini kita akan dapat beberapa isu yang mungkin ada kaitan dengan isu di negara kita. Kelemahan dan kegagalan yang dapat kita lihat boleh kita gunakan sebagai panduan dalam proses kita untuk memperbaiki sistem yang sedang kita amalkan sekarang.

Mari kita lihat dahulu masalah-masalah yang sedang dialami oleh negara-negara jiran kita seperti Thailand, Singapura, Indonesia dan Filipina.

Thailand:
  1. Kadar literasi adalah pada kadar 96.7%, tetapi mereka gagal untuk mempertingkatkan pencapaian dalam Ujian PISA. Thailand berada pada kedudukan 35 daripada 40 buah negara yang terlibat pada tahun 2014.
  2. Pada tahun 2015 kerajaan Thai telah memperuntukkan sebanyak 19.35% daripada Belanjawan Negara untuk pendidikan, tetapi masih gagal untuk melihat penambaikan secara kumulatif.
  3. Pembahagian peruntukan tidak dilaksanakan secara adil. Sekolah-sekolah yang mempunyai pelajar-pelajar yang berpotensi untuk berjaya diberi peruntukan lebih berbanding sekolah-sekolah kecil dan luar bandar.
  4. Kesan daripada ini, pelajar-pelajar di bandar lebih maju berbanding dengan mereka di luar bandar. Agihan guru-guru juga didapati tidak seimbang di antara sekolah-sekolah bandar dan luar bandar.
  5. Kurikulum yang digunakan adalah kurikulum yang telah digunapakai sejak 2001 dan telah diubahsuai pada 2008. Kurikulum ini berasakan industri dan kemahiran yang lama serta ketinggalan zaman. Ini akan mewujudkan satu generasi penganggur jika ia tidak digubal semula untuk disesuaikan dengan pembangunan pesat industri dan teknologi.
  6. Ketidakyakinan ibu bapa terutama sekali di kalangan mereka yang berada terhadap sistem pendidikan negara telah mewujudkan banyak sekolah swasta. 
Singapura:
  1. Negara ini memfokuskan sistem pendidikan mereka ke arah kecemerlangan dalam peperiksaan. Corak pembelajaran menghafal atau (rote learning) serta tekanan untuk berjaya telah memberi kesan ke atas kemahiran sosial, kesihatan dan kebahagian menyeluruh kepada para pelajar.
  2. Sistem pendidikan Singapura telah berjaya menghasilkan pelajar-pelajar yang mencapai kecemerlangan dalam ujian setara PISA dengan memperolehi kedudukan teratas. Malangnya pencapaian ini tidak menghasilkan rakyat yang mempunyai pemkiran kritikal malah hanya mewujudkan mereka yang hanya mampu menghafal dan membuat sesuatu mengikut hafalan mereka.
  3. Tahap stress amat tinggi sekali dikalangan pelajar kerana tekanan untuk cemerlang dalam pendidikan. Pembangunan sikap dan sosial tidak diberi keutamaan.Kadar berlakunya bunuh diri dikalangan pelajar amat ketara sekali. Pada 2017 seramai 27 kes bunuh diri telah dicatat di kalangan pelajar yang berumur antara 10 hingga 19 tahun. Pada bulan Mei 2015 seorang pelajar berumur 11 tahun telah terjun dari tingkat 17 sebuah flat kerana takut untuk menunjukkan keputusan peperiksaan satu subjek yang beliau gagal buat pertama kali. Tekanan ini datangnya dari kalangan ibu bapa yang tak mahu melihat anak-anak mencapai keputusan di bawah 90% dalam setiap subjek.
  4.  Budaya kelas tution melular dengan begitu pesat sekali sehinggakan ada ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke kelas tution berlainan guru sebanyak 11 kali seminggu untuk satu subjek.
  5. Kelemahan kemahiran moto dan berinteraksi secara baik sesama rakan sebaya amat ketara sekali. Ramai di antara pelajar tidak tahu bagaimana untuk mengatasi percanggahan pendapat secara baik, malah mereka hanya tahu bertengkar dan menjerit.
  6. Kelas yang sesak dan padat dengan seramai 30 - 40 pelajar adalah satu masalah utama. Pengasingan pelajar mengikut pencapaian ujian juga merupakan satu lagi masalah besar. Para pelajar diasingkan mengikut kategori Istimewa ( laluan pantas ke Universiti), Ekspres ( laluan terus ke Universiti atau Kolej ), Akademik Umum ( ke arah Politeknik ) dan Teknikal Umum ( ke arah kelayakan Pendidikan Tenikal ).
  7. Pelajar sekolah rendah perlu menduduki 2 peperiksaan. Pertama pada tahun 4 peperiksaan ini akan menentukan kursus yang akan diambil dalam bahasa Inggeris, Matematik, bahasa Ibunda dan Sains. Peperiksaan kedua pula diambil ketika di tahun 6 untuk menentukan aliran yang akan diikuti di sekolah menengah.
  8. Sistem ini telah mewujudkan masyarakat yang hanya mampu membuat sesuatu melalui hafalan dan gagal untuk melaksanakan sesuatu tugas yang memerlukan inovasi, kreativiti dan penyelesaian masalah.
Setakat ini dahulu dan akan disambung kelak dengan mengutarakan beberapa buah negara lagi. In Sya Allah.

Sumber rujukan:
 https://borgenproject.org/facts-about-education-in-thailand/
https://www.scmp.com/lifestyle/families/article/2111822/downsides-singapores-education-system-streaming-stress-and

Tiada ulasan:

Catat Ulasan