Jumaat, 15 Mei 2020

Pendidikan Negara. Ke Mana Nak Dituju? Bhg. 4

Setelah melihat dan meneliti masalah-masalah yang dihadapi oelah beberapa buah negara Asia dalam pendidikan negara masing-masing, kita dapat merumuskan beberapa persamaan dan perbezaan. Cuba kita lihat apakah persamaan itu?

Persamaan:
  1. Tujuan utama pendidikan adalah untuk menyediakan para pelajar untuk memenuhi keperluan industri dan perdagangan tanpa mementingkan daya fikir kreatif dan inovassi dalam melaksanakan tugas. Tugas dilaksanakan melalui arahan yang diberi serta mematuhinya tanpa berfikir secara kreatif dan inovatif. Pihak industri kerap meluahkan rasa tidak puas hati mereka terhadap graduan yang tak mampu untuk melkaukan tugas-tugas yang melibatkan penyelesian masalah (Problem Solving)
  2. Corak pembelajaran adalah secara menghafal (rote learning). Kecemerlangan gred dalam peperiksaan adalah matlamat utama untuk mendapat penarafan yang baik oleh OECD.
  3. Tiada ruang untuk para pelajar mengembangkan kemahuan dan naluri ingin tahu mereka. Guru tidak membantu mereka untuk mengembangkan dan meneroka kemahuan dan naluri ingin tahu pelajar.
  4. Perbezaan dalam tahap penerimaan pembelajaran dan pengajaran memungkinkan pelajar yang lemah ketinggalan dalam pelajaran mereka dan pelajar yang cerdas akan merasa bosan. Pengajaran kerapkali dilakukan dalam bentuk sehala, iaitu guru bersyarah dan pelajar menerima tanpa sebarang interaksi selain daripada sesi soal jawab.
  5. Pembahagian peruntukan kewangan oleh kerajaan adalah tidak menyeluruh dan adil. Kerapkali sekolah-sekolah di luar bandar tidak mendapat peruntukan yang mencukupi berbanding dengan sekolah-sekolah di bandar.
  6. Agihan guru terlatih dan berkualiti juga adalah salah satu kekurangan yang dihadapi di sekolah-sekolah luar bandar. bagi sekolah-sekolah bandar pula, sekolah-sekolah yang berprestai tinggi dalam akademik akan mendapat layanan yang lebih.
  7. Ketidakyakinan ibu bapa kepada sistem pendidikan negara telah mengakibatkan tumbuh dengan banyaknya sekolah-sekolah swasta.
  8. Budaya kelas tution juga telah menular dengan pesatnya atas permintaan ibu bapa yang ingin melihat anak mereka cemerlang dengan mendapat gred A dalam setiap peperiksaan yang diambil.
  9. Tekanan daripada masyarakat terutama sekali dari ibu bapa telah mengakibatkan guru-guru dan sekolah berlumba-lumba untuk menghasilkan pelajar yang mendapat gred A seramai mungkin.
  10. Tahap stress adalah tinggi di kalangan guru malah juga dikalangan pelajar. Terdapat kes-kes masalah tekanan jiwa dikesan di kalangan guru malah terdapat juga kes di mana pelajar bertindak membunuh diri kerana gagal untuk cemerlang dalam peperiksaan.
  11. Kelas terlalu sesak dengan seramai 30 hingga 40 orang di dalam satu kelas. Ini mengakibatkan P&P tidak dapat dilaksanakan secara berkesan.
  12. Sistem 'streaming' iaitu pengasingan pelajar mengikut gred pencapaian telah mewujudkan budaya bermegah dan rendah diri di kalangan pelajar serta guru.
  13. Terlalu banyak peperiksaan setara dilaksanakan sepanjang proses persekolahan pelajar bermula dari Tahun 1 hinggalah ke Tingkatan 4. Keputusan peperiksaan ini telah digunakan untuk menentukan taraf pelajar dalam pendidikan. Tiada satu program atau perancangan untuk membantu pelajar yang lemah secara khusus di setiap kelas. 
  14. Kepantasan internet tidak pantas dan kemudahan ICT amat berkurangan terutama sekali bagi sekolah-sekolah di luar bandar.
  15.  Beban kerja pelaporan (report writing paperwork) di kalangan guru amat banyak sehinggakan masa untuk memberi tumpuan yang banyak untuk P&P telah tergendala. Akibatnya data yang dikumpul melalui pelaporan berkenaan adalah tidak sahih dan tepat. Proses P&P para guru juga menjadi lemah dan kurang bermutu.
Kelemahan-kelemahan ini adalah apa yang telah diperolehi melalui bacaan daripada sumber-sumber rencana dan artikel di internet. Dalam penulisan yang akan datang kita akan lihat pula apakah kebaikan yang dilakukan oleh negara-negara berkenaan.

https://borgenproject.org/facts-about-education-in-thailand/
https://www.scmp.com/lifestyle/families/article/2111822/downsides-singapores-education-system-streaming-stress-and
 https://www.worldbank.org/en/country/indonesia/brief/improving-teaching-and-learning-in-indonesia
https://www.lowyinstitute.org/publications/beyond-access-making-indonesia-s-education-system-work
https://www.slideshare.net/jheallyorlanda/current-issues-on-philippine-education
https://theaseanpost.com/article/philippines-needs-improve-its-education-system

Tiada ulasan:

Catat Ulasan