Rabu, 13 Mei 2020

Pendidikan Negara. Ke Mana Nak Dituju? Bhg 3

Dalam bahagian 3 ini kita akan lihat pula masalah pendidikan yang dialami oleh Filipina dan Indonesia.

Filipina: mengamalkan sistem pendidikan sebanyak 13 tahun. Iaitu Tadika, Pendidikan Rendah (6 Tahun), Menengah Rendah ( 4 tahun ) dan Menengah Atas ( 2 Tahun ).

  1.  Pengeluaran Siswa K12 yang dilancarkan pada tahun 2012 iaitu seramai 1.2 juta tidak dapat menenbusi pasaran kerja. Sebab utama yang dinyatakan adalah graduan mereka tidak menguasai kemahiran pemikiran kritikal dan inovasi.
  2. Pada 2017 Indeks Kompetitif Gobal bagi pendidikan rendah adalah ke 66 daripada 137 negara, 74 bagi pendidikan tinggi dan 113 daripada 127 negara dalam PISA.
  3. Bidang yang perlu dipertingkatkan adalah; gaji Guru, Rasuah di Jabatan Pendidikan, P&P melalui sistem menghafal kepada pengajaran secara reflektif iaitu dengan membenarkan pelajar bersoal-jawab secara interaktif, meneroka peluang dan senario serta berbahas secara berfokus.
  4. Kekurangan bilik darjah di mana bilangan pelajar yang terlalu ramai dalam sesuatu kelas. Kepantasan internet juga merupakan masalah yang amat penting dan perlu dipertingkatkan.
  5. Tuntutan masyarakat dan budaya yang menjadi amalan masa kini menjadi halangan untuk mewujudkan pelajar yang lebih kritis serta mampu menyeselaikan masalah. Pelajar juga perlu mampu menyesuaikan diri dengan menerima perubahan yang pesat masa kini serta kemahiran belajar yang akan digunakan dalam kehidupan harian.
  6. Sebanyak 99% sekolah di bawah Kementerian Pendidikan masih belum menerima pakej ICT yang dibekalkan oleh kerajaan.
  7. Kelewatan menyiapkan bangunan baru sekolah, Sebanyak 30% daripada bilik darjah yang masih belum dibina.
  8. Kehilangan bahan pendidikan dan bantu mengajar bernilai sebanyak P25.21 juta akibat daripada kelemahan dalam sektor pembekalan dan pengstoran. Gudang simpanan yang lusuh dan buruk telah mengakibatkan kerosakan alat-alat tersebut akibat daripada hujan atau banjir.
  9. Mengurangkan beban kerja pelaporan oleh para guru serta pertindihan data tanpa mengorbankan pelaporan.
  10.  Menangani masalah tekanan jiwa dan bunuh diri di kalangan guru.
  11. Kekuranagn kauselor terlatih yang ditempatkan di sekolah-sekolah.
Indonesia:
  1. 42% daripada pelajar Indonesai gagal mencapai tahap penguasaan minma yang ditetapkan oleh OECD dalam ilmu matematik, sains dan bacaan pada tahun 2015.
  2.  Indonesia telah berjaya memastikan semua rakyatnya mendapat pendidikan tetapi kualiti pendidikan adalah rendah dari segi mutu pengajaran oleh guru-guru dan tahap ketidakhadiran guru-guru adalah tinggi.
  3. Masalah utama adalah kekurangan mendapat akses kepada bahan yang berkualiti serta tenaga pengajar yang tidak bermutu. Kekurangan tenaga pengajar sacara umumnya berlaku di kawasan luar bandar.
  4. Bantuan Operasi Sekolah dan Program Indonesia Pintar adalah dua langkah untuk memperkasakan pendidikan di Indonesia.
  5. Tahap penguasaan kemahiran matematik, sains dan bahasa masih rendah mengikut taksiran OECD.
  6. Persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengurusan sekolah perlu dipertingkatkan kualitinya.
  7. Tahap kompetensi guru perlu dipertingkakan. Proses pengajaran dan pembelajaran juga amat perlu dipertingkatkan.
  8. Program-program pembangunan tahap pendidikan yang dibantu oleh Bank Dunia telah dilaksanakan sejak 2016 seperti ID-Teman, Kiat Guru dan PUAD generasi cerdas desa.
  9. Perlu berlaku peningkatan dalam lantikan dan latihan guru serta pengagihan mereka ke semua kawasan bandar dan luar bandar secara adil.
Bahan rujukan:
 https://www.worldbank.org/en/country/indonesia/brief/improving-teaching-and-learning-in-indonesia
https://www.lowyinstitute.org/publications/beyond-access-making-indonesia-s-education-system-work
https://www.slideshare.net/jheallyorlanda/current-issues-on-philippine-education
https://theaseanpost.com/article/philippines-needs-improve-its-education-system

Tiada ulasan:

Catat Ulasan