Ingin saya kongsi pandangan saya sebagai bekas guru yang dah
bersara mengenai isu persekolahan anak-anak seluruh negara. Ramai yang
memikirkan norma biasa iaitu ke sekolah, masuk kelas guru mengajar kemudian
menduduki peperiksaan. Itu semua perkara biasa yang telah kita semua lalui
sejak kecil hingga lah dewasa. Maka masing-masing pening memikirkan, apa nak
jadi dengan anak-anak kita yang tak bersekolah ni? Sejak perlaksanaan PKP, dah hampir
2 bulan anak-anak tidak ke sekolah. Ibu bapa ada yang risau tentang pelajaran
anak-anak mereka. Ada juga yang risau dan marah melihat anak-anak terpaksa buat
kerja sekolah yang diberi oleh guru melalui media elektronik. Ramai juga yang
memikirkan tentang para guru yang rehat aje kat rumah tak buat apa. Gaji dapat
setiap bulan. Para guru pula memikirkan bagaimana nak habiskan silibus
pengajaran? Masa dah banyak terbuang. Pak menteri dan pegawai-pegawai atasan di
KPM pula memerahkan otak bagaimana nak atasi semua ini.
Pada saya semua ini adalah berpunca dari sistem. Sistem
pendidikan yang telah kita amalkan sejak merdeka lagi. Sistem yang diwarisi
dari penjajah yang telah kita ubahsuai cara pelaksanaannya serba sedikit. Yang
berubah hanyalah program-program baru, pendekatan baru dan arahan-arahan baru.
Sistem tetap sama. Dari tadika ke sekolah rendah, dari darjah 1 hingga darjah 6,
kemudian ke sekolah menengah, dari Tingkatan 1 hingga lah ke tingkatan 5. Itu
laluan yang akan dilalui oleh anak-anak kita dari umur 6 tahun hinggalah ke
umur 17 tahun. Maka sekarang laluan itu telah diputuskan dan diganggu oleh satu
wabak yang amat merbahaya. Gangguan ini telah mengakibatkan para penggerak
pendidikan Negara terbantut sejenak. Timbullah berbagai andaian dan persepsi
dikalangan masyarakat serta ahli keluarga pendidikan. Sampai bila ya nak jadi
begini? Bila sekolah nak dimulakan kembali? Ada yang bertanya tentang
peperiksaan anak-anak mereka. Memang benar para guru dan KPM telah berusaha
untuk mewujudkan satu kaedaah pengajaran dan pembelajaran untuk anak-anak didik
mereka. Di sini adalah menjadi tanggungjawab para ibu bapa untuk memastikan
anak-anak mereka mengikut jadual P&P yang telah ditetapkan.
Nak tanya para guru, ke mana kita nak bawa anak-anak kita
ni? Cuba kita fikirkan sistem yang boleh memberi munafaat yang maksimum kepada
anak-anak untuk memasuki alam dewasa dan pekerjaan dengan lebih berjaya lagi. Mampukah
kita menghasilkan satu masyarakat yang berilmu tinggi, berakhlak mulia,
berdisiplin tinggi serta kental jati diri mereka. Jika dilihat hasil pendidikan
negara sehingga kini, kita gagal untuk membentuk itu semua. Ramai rakyat kita
rendah jati diri, kurang berdisiplin serta kurang berakhlak mulia. Lihat sahaja
apa yang berlaku sekarang. Setiap hari kita boleh baca melalui media sosial mengenai
ini. Hampir semua Negara yang dijajah oleh penjajah dari barat sedang
mengamalkan system pendidikan warisan penjajah. Sama juga dengan Malaysia.
Falsafah Pendidikan Kebangsaan serta Dasar Pendidikan Negara telah disediakan
dengan baik sekali. Cuba kita halusi kedua-dua perkara tersebut secara halus dan
mendalam. Apakah jenis rakyat yang kita nak bentuk? Apakah jenis budaya bangsa
yang kita nak bentuk? Sebagai sebuah negara yang berbilang kaum dan mengamal
berbilang agama serta budaya, masyarakat bagaimana rupakah yang kita nak
wujudkan. Kita perlu memikirkan perkara ini secara mendalam kerana pendidikan
merupakan alat dan proses yang amat penting dalam pembentukan masyarakat Malaysia. Apakah identiti
negara yang nak kita masyhurkan kepada dunia? Dah berjaya kah kita? Adakah
masyarakat dunia dapat mengenali kita sebagai rakyat Malaysia? Maka sesuatu
perlu dilakukan untuk memperkasakan system pendidikan negara kita. Adakah PPPM satu usaha yang akan berjaya?
Insya Allah akan saya sambung di dalam posting yang akan
datang. Saya akan mengutarakan beberapa isu yang sedang merumitkan proses pendidikan kebangsaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan