Ahad, 29 November 2020

Perkara Yang Menghalang Produktiviti dan Kecekapan

Produktiviti dan Kecekapan merupakan salah satu element yang amat penting dalam sesuatu organasasi. Kejayaan dan Kelancaran perjalanan organisasi itu bergantung kepada ciri-ciri yang akan membawa kepada pencapaian produktiviti dan kecekapan yang tinggi. Ingin saya utarakan beberapa kelemahan yang boleh membawa kepada jatuhnya produktiviti dan kecekapan. Di antara faktor-faktor yang berkaitan adalah :-

  • Menangguh-nangguhkan kerja. Sikap pekerja yang suka menangguhkan kerja yang sepatutnya disiapkan pada sesuatu masa akan mengakibatkan perlanjutan masa kerja itu siap. Jika ianya berterusan setiap hari maka akan berlaku pula lambakan kerja yang belum siap.
  • Melakukan berbagai tugas dalam satu masa. Apabila seseorang pekerja itu terpaksa melakukan berbagai tugas yang perlu disiapkan dalam satu masa, sudah tentulah hasil kerjanya akan bermutu rendah. Tiada fokus khusus bagi melaksanakan tugas-tugas tersebut. Sikap asalkan siap sudahlah akan diamalkan. Kualiti kerja diabaikan.
  • Pembaziran masa dan gangguan. Kerap berlaku di mana masa yang sepatutnya digunakan untuk menyiapkan kerja telah disalahgunakan untuk perkara-perkara yang tidak berkaitan dengan tugas utama. Pembaziran masa kerap berlaku apabila terdapat gangguan daripada sama ada rakan setugas, ahli keluarga ataupun pihak pengurusan.
  • Terlalu teliti dan memberatkan ketepatan. Apabila seseorang petugas itu membuat kerjanya dan sikap yang terlalu teliti dalam setiap peringkat kerja serta terlalu memberatkan ketepatan hasil kerja akan mengakibatkan kelambatan menyiapkan tugas dan menambah kesan stress ke atas diri. Ketelitian dan ketepatan adalah penting, tetapi janganlah sampai tiada langsung ruang sedikit kelonggoran. Kelonggaran itu tidak seharusnya menjejaskan kualiti hasil.
  • Tidak menggagihkan kerja. Perkara ini kerap berlaku di kalangan pihak pengurusan pertengahan. Kerja-kerja kecil dan mudah sepatutnya boleh diturunkan kepada pekerja lain asalkan ia tidak akan menjejaskan kualiti hasil kerja. Terlalu berpegang kepada tugas sehinggakan perkara-perkara remeh pun nak dibuat sendiri akan mengakibatkan kecelaruan semasa melakukan tugas.
  • Terbeban dengan maklumat atau pilihan. Maklumat dan pilihan yang diberi untuk melaksakan sesuatu tugas itu terlalu rigid atau ketat sehinggakan tiada langsung ruang untuk pengubahsuaian. Melaksanakan tugas dalam keadaan tertekan tidak akan memberi hasil kerja yang cemerlang dan sudah tentu ia akan mengakibatkan mutu produktivi menjada rendah.
  • Kerap mengubah keputusan. Keputusan yang telah dibuat sebelum melaksanakan sesuatu tugas itu tidak sepatutnya diubah terlalu kerap. Sedikit perubahan tidak akan menjejaskan pelaksanaan tugas secara baik. Tetapi jika keputusan kerap diubah pada setiap peringkat kerja, sudah tentulah apa yang telah ditetapkan di dalam minda akan terganggu fokusnya.
  • Menunggu masa yang sesuai. Masa untuk melaksanakan tugas sepatutnya telah ditentukan terlebih awal lagi. Jika berlaku pengangguhan masa hanya kerana hendak menunggu masa yang sesuai untuk melaksanakan tugas tersebut sudah tentu ia akan mengakibatkan kegagalan dalam melaksanakan tugas itu seawal mungkin tanpa menggadaikan kualiti hasil.
  • Terlalu banyak masa untuk merancang. Perangcangan untuk melaksanakan sesuatu tugas itu perlu dibuat secara pantas dan kemas. Jika masa untuk membuat perancangan itu terlalu lama atau panjang ia akan mengakibat pembaziran. Akhirnya ia juga mungkin akan mengakibatkan kegagalan untuk melaksanakan tugas tersebut.
Demikianlah beberapa punca penghalang kepada produktiviti dan kecekapan yang kerap berlaku di sesuatu organisasi. Harap ianya dapat digunakan sebagai panduan untuk mengatasi masalah penghalang-penghalang tersebut. In Sya Allah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan