Rabu, 25 November 2020

Yang Tak Sepatutnya Berlaku Di Pejabat

 Sebagai sambungan kepada tulisan saya pada minggu lalu mengenai TABIAT, kini saya nak nyatakan pula perkara-perkara yang tak sepatutnya berlaku ditempat kerja. Cuba kita lihat dan hayati perkara-perkara yang tak sepatutnya berlaku itu.

  • Suka mengadu ; Tak habis-habis dengan mengadu. Itu mengadu. Ini mengadu. Serba tak kena semuanya. Agaknya jika tak mengadu dalam sehari demam kot. Apakah tujuan dan matlamat kita mengadu? Nak apa sebenarnya? Tak boleh tengok orang lain senang ke atau tak boleh diberi tugasan yang lebih daripada biasa.
  • Membawang/Gosip : Ni lagi satu tabiat buruk yang biasa kita lihat di kebanyakan tempat kerja. Pasti ada sekumpulan manusia yang akan berkumpul dan mulalah siaran bertita semasa yang entah ia entah tidak. Siap dengan gaya tangan, badan dan memik muka lagi. Yang mendengar pula ternganga asyik. Tak pasal-pasal akhirat nanti terpaksa merangkak mencari orang yang diumpat untuk mohon ampun.
  • Menetang perubahan : Apabila ada aje perubahan peraturan kerja maka mulalah tarik muka masam tak setuju dan membantah. Berbagai alasan diberi kerana tak nak ikut arahan baru. Dah lah tu mula menghasut orang lain supaya sama-sama membuat bantahan. Ada pula tu yang ikut. Bila ditanya mengapa ikut, terkebil-kebil tak tahu apa nak jawab. Ini yang dikatakan ikut membabi buta. Bila pihak atasan ambil tindakan mulalah episod tunding menunding jari ke arah orang lain. Takut pula nak bertanggungjawab atas bantahan dia.
  • Mulut kotor dan berbohong : Ini yang paling parah. Ada pula yang tak tahu berbahasa. Setiap kali berkata, bahasa yang digunakan adalah tidak sopan dan tak beradab. Cakap jarang sekali perkara yang benar. Ada aje di selitnya serba sedikit pembohongan.
  • Mengambil kesempatan : Ini lagi satu perangai. Pantang nampak ada peluang terus masuk jarum untuk mendapat kepentingan untuk diri sendiri. Jika diberi tugas tertentu kita akan cari peluang untuk mendapat sesuatu. Mengguna peralatan pejabat dan kemudahan pejabat untuk kepentingan peribadi memang banyak berlaku. Ramai yang tak sedar bahawa mereka telah mengambil kesempatan.
  • Menikam belakang : Ketika bersemuka, baik segala kelakunya. Sebaliknya di belakang kita berbagai hasutan dan fitnah dilemparkan kepada kita. Adakalanya kita dijadikan mangsa menanggung kesalahan yang dibuat.
  • Ketepatan masa : Ketepatan masa adalah masalah utama hampir di semua pejabat. Masa hadir jarang yang lambat sebab dah ada sistem elektronik pendaftaran hadir kerja. Masalah yang kerapa berlaku adalah setelah dah daftar masuk kerja terus hilang kononya nak sarapan dulu. Sedangkan waktu mula bekerja adalah jam 8 pagi/9 pagi. Dah lah hilang untuk sarapan, balik ke pejabat untuk mula bertugas pula lambat. Banyak masa telah dibazirkan bersembang dan bersantai di cafe/warung.Yang pelik tu masa balik pula tak pernah lambat. Sentiasa tepat pada masanya.
  • Berjualan : Ramai juga dikalangan kakitangan wanita di kebanyakan pejabat yang berjualan di pejabat, Berkumpulah beberapa orang dimeja si polan yang mula menunjukkan katalog jualannya. Kerja yang sepatutnya disiapkan ditinggalkan. Penyalahgunaan masa pejabat seperti ini memang kerap berlaku.
  • Menyemak dan Bersepah : Terdapat juga beberapa orang pekerja pejabat yang sentiasa meninggalkan meja tempat kerja mereka bersepah dan semak. Kertas, fail, alatulis dan buku dibiarkan bersepah di atas meja. Langsung tiada rasa malu. Serabut mata memandangnya. Tak tahulah bagaimana agaknya keadaan di rumah. Entah lah.
In Sya Allah pada catatan yang akan datang saya akan kemukakan beberapa lagi perkara yang berkaitan dengan tabiat kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan